Soki – odpowiedź na zubożone zasoby mineralne warzyw i owoców

Aurelio


Soki – odpowiedź na zubożone zasoby mineralne warzyw i owoców

Aurelio

Wiele lat temu, kiedy współpracowałem z moim gruzińskim mistrzem ucząc się sztuki kulinarnej, zadawałem mu pytanie, skąd brać pewne warzywa i owoce. Pewne tzn. takie, które będą miały dużą ilość substancji odżywczych (minerałów i witamin). Odpowiedział mi wówczas bardzo prosto: Nie wiem, ale wiem, jak skoncentrować np. 5 kg brokułów w jednej szklance. Zadziwiony zapytałem, jak? Wówczas, a był to rok 1996, pokazał mi nieco przerobioną i wzmocnioną małą prasę do winogron, wrzucił do niej 5 kg brokułów, włączył ściskanie i 5 kg warzyw wlało się do jednej szklanki. Można by pomyśleć że niby nic odkrywczego, ale w dzisiejszych czasach, kiedy substancji odżywczych jest znacznie mniej w warzywach, ta technika jest realną alternatywą dla suplementacji preparatami niewiadomego pochodzenia i niewiadomej techniki przygotowania.

Świeże soki wyciskane

Zalecenie:

Każdy z nas powinien spożywać codziennie około 0,5 l  soków warzywnych (ilość soków warzywnych może być zwiększona)  i 0,25 l soków owocowych.

Soki warzywne mineralizują organizm. Ich zadaniem jest dostarczanie pierwiastków zasadotwórczych, budulcowych jak i minerałów wykorzystywanych w procesach neurologicznych przemiany materii.

Soki owocowe witaminizują organizm. Ich zadaniem jest dostarczenie witamin, enzymów i energii w postaci cukrów prostych. Z tego powodu ilość spożywanych soków owocowych z owoców słodkich, nie powinna przekraczać dawki dziennej 0,33 l.

Wyjaśnienie:

  • Soki wyciskane, to skondensowana porcja dużej ilości warzyw lub owoców, których nie jesteśmy w stanie zjeść w ciągu dnia. Na 1 l soku z buraków (bardzo wydajne warzywo) potrzeba około 2,5 kg świeżych warzyw. Czas wchłaniania do organizmu substancji odżywczych z soków, to około 20 min. Dla porównania, proces 20% trawienia buraka trwa 5 godzin, jedzenie surowych warzyw w dużych ilościach, dodatkowo może być przyczyną niestrawności.
  • Soki wyciskane pozwalają na dodawanie bardzo wartościowych ziół i warzyw, których zwykle unikamy ze względu na ostry lub dziwny smak i aromat. W kompozycjach z burakiem, czy marchewką tworzą wspaniałe kompozycje.
  • Soki wyciskane warzywne, zwłaszcza z warzyw zielonych, doskonale alkalizują organizm, czyli przywracają właściwe pH, co jest bardzo ważne, ponieważ większość pokarmów  i używek ma własności kwasotwórcze.
  • Soki wyciskane wzmacniają system immunologiczny. Po 2-4 miesiącach picia soków w ilości około 1-2 litry dziennie organizm jest w stanie zwalczyć większość infekcji.
  • Soki wyciskane doskonale oczyszczają organizm z toksyn dostarczanych do organizmu przez nasze otoczenie.
  • Soki wyciskane stabilizują przemianę materii i łaknienie, przyczyniają się do utrzymania właściwej wagi.

Konsumpcja:

Soki należy spożywać w porcjach  nie większych niż 200 ml w odstępach minimum pół godzinnych, Należy unikać picia soków, jak i innych napojów do posiłków, na pół godziny przed posiłkiem i na pół godziny po posiłku.

Receptury:

  • Sok z buraków: 70% burak, 10% pietruszka korzeń, 10% seler korzeń, 10% jabłko
  • Sok z marchwi: 50% marchew, 10% kalarepa, 20% ogórek zielony, 10% gruszka, 10% kapusta
  • Sok ogórkowy: 70% ogórka zielonego, 10% jabłka, 20% papryki słodkiej

Uwagi:

Przy przygotowywaniu soków warzywnych, należy unikać ich łączenia z sokami z owoców cytrusowych. Kwas cytrynowy zawarty w owocach może wiązać i neutralizować składniki mineralne soków warzywnych. Jeżeli chcemy dodać do soku warzywnego owoce, idealne będą: jabłka lub gruszki, które można dodawać w  do soków warzywnych w ilości do 20%.

Soki, które możemy nabyć w sklepach (z wyjątkiem tzw. soków jednodniowych), to produkty wysoko przetworzone, dosładzane i pasteryzowane. Staramy się je z diety wykluczyć, a jeśli to niemożliwe, to spożywać je w bardzo dużym rozcieńczeniu wodą. Wartości odżywcze tych napojów są znikome. A teraz delektując się smacznymi sokami własnej produkcji,  zawieszamy myśl do następnego postu.