Dieta dla sportowców

Dieta dla sportowców, to chyba najbardziej skomplikowane zadanie dla dietetyków i lekarzy odpowiedzialnych za zdrowie i osiągnięcia sportowe.  

Żadna dieta nie zagwarantuje sukcesu w sporcie,  a niewłaściwe żywienie może ten sukces oddalić obniżając maksymalną wydolność organizmu sportowca.  Niezwykle ważna jest współpraca żywieniowców z trenerami i psychologami, których zadaniem jest określenie predyspozycji fizycznych i psychicznych sportowca, a co za tym idzie, jego potencjału na osiągnięcie zwycięstwa.

W dzisiejszym sporcie zawodowym, ambicje i wola walki niestety nie wystarczą. Nowoczesne plany treningowe, w dużej mierze opierają się na obiektywnej ocenie predyspozycji biologicznych i psychicznych sportowca. Kiedy już uda się wyłonić spośród wielu sportowców tych, którzy mają największe szanse na to, by zostać mistrzami, wówczas można przystąpić do  przygotowywania indywidualnej diety dla sportowca.

Tu trzeba powiedzieć, że takie diety dość mocno ingerują w prywatność, gdyż są bardzo rygorystyczne. Wiele jest podejść do diety sportowej  i nad każdym można by dyskutować.  Najbardziej wydajne są te, które przygotowane zostały w oparciu o indywidualny typ antropologiczny sportowca, o jego cechy osobowości i oczywiście o charakterystykę uprawianej dyscypliny sportowej.

Podstawowe zasady nowoczesnych diet sportowych:     

  1. Potrójny plan żywieniowy. Sportowiec wyczynowy  korzystający z nowoczesnej diety sportowej, realizuje trzy różniące się między sobą plany żywieniowe:  Plan przedwysiłkowy utrzymujący dobrą kondycję,  plan wysiłkowy realizowany w trakcie treningu lub startu, utrzymujący wydolność na najwyższym poziomie,  i plan powysiłkowy, którego zadaniem jest regeneracja organizmu.
  2. Komplementarność  i kompletność żywienia. Dopasowanie składu posiłków do zapotrzebowania, zgodnie z wymogami dyscypliny sportowej, płci sportowca oraz jego budowy anatomicznej.
  3. Ofensywność żywieniowa. Uprzedzające (podane przed spodziewanym wysiłkiem lub w jego trakcie) dawki pokarmu dopasowanego do zapotrzebowania energetycznego uwzględniającego różnice metaboliczne i (co niezwykle ważne) upodobania smakowe sportowca.

Zadaniem diety dla sportowców jest pełne zaspokojenie zapotrzebowania  energetycznego, poprzez indywidualnie dostosowane racje żywieniowe, kompensujące ubytki powstające w czasie startów i treningu. Racje te ponadto, muszą być podawane w określonych interwałach czasowych. Dobór diet sportowych, to niezwykle odpowiedzialne zadanie wymagające dużej wiedzy z różnych dziedzin i sporego doświadczenia.

Nie powinniśmy samodzielnie komponować swoich planów żywieniowych w oparciu o dane pochodzące z prasy, internetu lub nawet od „doświadczonego”  kolegi z siłowni. Niestety, łatwość dostępu do różnego rodzaju odżywek i super „diet sportowych”, może skłaniać do eksperymentów, ale pamiętać trzeba, że są to eksperymenty na własnym ciele. Dodam tylko, że wiele kontuzji jest właśnie konsekwencją złego odżywiania się i nieraz łączą się one z pożegnaniem kariery sportowca na zawsze i długim okresem rekonwalescencji.

Jak rozpoznać dobrze lub źle skomponowaną dietę?

Podstawowym wskaźnikiem prawidłowo prowadzonej i zbilansowanej diety sportowca są:  jego dobra kondycja, stała masa ciała i właściwy skład tkanek. Deficyt pokarmowy,  niedopasowanie planu żywieniowego lub przekroczenie obciążeń organizmu, prowadzą  do zmiany masy ciała, pogorszenia wyników lub nawet pojawieniem się objawów chorobowych. Zaburzenia homeostazy organizmu są jedną z najbardziej niebezpiecznych konsekwencji, jakie grożą wyczynowym sportowcom.  

Krytycznym znakiem przekroczenia dopuszczalnych obciążeń zawodnika i zaburzenia równowagi organizmu jest FAT (Female Athlete Triad) – triada sportsmenek, której objawem są zaburzenia krwawień miesiączkowych,  niedowaga i osteoporoza. Objawy te pojawiają się przy krytycznym obniżeniu masy tkanki tłuszczowej poniżej 10% i szczególnie często występuje u pań uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe: biegi długodystansowe czy pływanie. Podobnych zaburzeń jest wiele, ale mam nadzieję, że udało mi się zwrócić uwagę na to, jak ważnym jest prawidłowe żywienie sportowców, które przede wszystkim jest dostosowane do indywidualnych potrzeb konkretnego człowieka.

Nasza dieta, to coś więcej niż kalkulacja ilości białka i kalorii. Zapytaj nas o szczegóły. Zainteresowanych sportowców i trenerów zapraszamy do kontaktu i współpracy.
dieta-dla-sportowcow aurelio cooking
Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On Google Plus